Az szeretnék lenni, ami akkor voltam, amikor
az akartam lenni, ami most vagyok.
Gyerek. Mert gyereknek lenni jó.
Persze csak
azok a felnőttek szeretnének újból gyerekek lenni, akiket nem bántalmaztak
gyerekkorukban. Boldog gyerekkor csak akkor van, ha a gyerek megfelelő
körülmények között nőtt fel, különös védelemben, gondozásban és gondoskodásban
részesült.
Gyerekbántalmazásról nem
beszélhetünk úgy, hogy nem beszélünk a gyermekek jogairól.
A gyermekek
helyzete az évszázadok során sokat változott, bántalmazásukat sokáig
természetesnek, sőt, a nevelés eszközének tekintették és pont ezért, a
gyermekbántalmazás ismeretlen fogalom volt. A történelem során a gyerekeket a
szüleik, elsősorban az apjuk tulajdonának tekintették. Ő döntött életükről,
munkaerejükről, oktatásukról, a gyermekek pedig engedelmességgel tartoztak
neki. Csupán az
iparosodás idején, az iskolakötelezettség bevezetését követően kezdett
különbséget tenni a 'polgári társadalom' a gyermekek és a felnőttek világa
között, ami megváltoztatta a gyermekek kötelességeivel és engedelmességükkel
kapcsolatos nézeteket.
1833-ban Nagy-Britanniában a
gyáripari törvényben megtiltották a 9 évesnél fiatalabb gyerekek alkalmazását a
gyárakban, 1842-ben pedig a bányászati törvényben korlátozták föld alatti
munkavégzésüket. 1896-ban Németországban a Polgári Törvénykönyv büntetéssel
sújtotta azokat a szülőket, akik bántalmazták gyermeküket, vagy nem
gondoskodtak róla megfelelően.
1924. szeptember 24-én fogadta el a
Népszövetség közgyűlése a Genfi Nyilatkozatot, mely a gyermekek jólétét
biztosító alapvető jogokat tartalmazza. A Nyilatkozat kimondta: "a gyermeknek, figyelemmel fizikai és
szellemi érettségének hiányára, különös védelemre és gondozásra van szüksége,
nevezetesen megfelelő jogi védelemre, születése előtt és születése után"
A dokumentum nem volt jogilag kötelező erejű, és a Népszövetség 1946-os
feloszlásával elvesztette jogi alapját.
1959. november 20-án fogadta el az
ENSZ Közgyűlése a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. Azóta november 20-a a
gyermekek jogainak világnapja.
Tekintettel arra, hogy ezeknek a
nyilatkozatoknak nem volt kötelező hatályuk, szükség volt egy hatékonyabb jogi
eszközre. Így született meg 1989 november 20.-án a Gyermekek Jogairól szóló
egyezmény. Az egyezmény pontosan kifejti, hogy milyen jogokkal rendelkeznek a
gyermekek; ezen a területen ez az első kötelező érvényű nemzetközi jogi eszköz.
Románia 1990-ben ratifikálta az egyezményt az 1990/18-as számú törvénnyel.
Azt, hogy a
történelem során mekkora fejlődésen ment keresztül a gyermek jogvédelem a
leghatásosabban Kálmán Zsófia és Könczei György könyvcímével fejezhetjük ki: a
Taigetosztól az esélyegyenlőségig.
Gyerek jogvédelem ide, nemzeti vagy
nemzetközi jogi eszközök oda, a családon belüli – és kívüli – erőszak és
bántalmazás a mai napig problémát jelent a világ legtöbb országában. Maga az elnevezés, a bántalmazott gyermek
szindróma (battered child syndrome) Henry Kempe amerikai gyermekgyógyász
professzor nevéhez fűződik (1962).
A fejlett országokban a fiúk
körülbelül 5, és a lányok 10 százaléka lesz szexuális erőszak áldozata
– áll az ENSZ gyermekek jogait képviselő szervezetének, az UNICEF-nek az
egyik jelentéséből. Minden tízedik gyermeket elhanyagolnak vagy pszichésen
bántalmaznak, és a bántalmazásokat az esetek 80 százalékában valamelyik szülő
vagy gondviselő követi el. Több ezer öt éven aluli gyermek hal meg szerte a világon
olyan okok miatt, amelyek megelőzhetőek lennének; 640 millió gyermeknek nincs
fedél a feje fölött; mintegy 130-140 millió gyermek nem jár iskolába. Egy
2002-ben végzett tanulmányból kiderül, hogy a romániai szülők 60%-a folyamodik
az erőszak valamilyen formájához, mint a gyereknevelés eszközéhez.
A nemzetközi
jogban, a gyermekbántalmazás egyik legátfogóbb megfogalmazása az Egészségügyi
Világszervezettől (WHO) származik:
„A gyermek
bántalmazása és elhanyagolása (rossz bánásmód) magában foglalja a fizikai és/vagy érzelmi rossz bánásmódot, a
szexuális visszaélés, az elhanyagolás vagy hanyag bánásmód, a kereskedelmi vagy
egyéb kizsákmányolás minden formáját, mely a gyermek egészségének, túlélésének,
fejlődésének vagy méltóságának tényleges vagy potenciális sérelmét eredményezi
egy olyan kapcsolat keretében, amely a felelősségen, bizalmon vagy hatalmon
alapul.”
Romániai
viszonylatban nem létezik egy olyan átfogó jogszabály, mely kizárólag a
gyermekbántalmazással foglalkozna, annak megfogalmazásával, formáival,
büntetésével. Gyerekek ellen elkövetett büntetendő cselekedetek vagy
mulasztások különböző formáival találkozunk több törvényben is
A 2004/272-es,
gyermek jogvédelmi törvény a bántalmazást két csoportra osztja és külön
meghatározást fogalmaz meg a két csoportra: bántalmazás és elhanyagolás. Mindkettő hosszútávú káros következményekkel
jár, mivel a gyerek felé azt az üzenetet hordozza, hogy nem szerethető, az
igényei nem fontosak, és a testével nem önmaga rendelkezik.
„Bántalmazás alatt a gyerekkel egy felelősségen,
bizalmon vagy hatalmon alapuló kapcsolatban levő személy olyan önként végzett
cselekedetét értjük, mellyel veszélybe kerül a gyermek élete, fizikai,
szellemi, lelki, erkölcsi vagy társadalmi fejlődése, testi épsége, fizikai vagy
pszichikai egészsége.”
Habár a törvény
nem tér ki részletesen a bántalmazási formákra vagy azok leírásaira, a
meghatározásból ill. más törvényes előírásokból kikövetkeztethetjük a
bántalmazás formáit: ütlegelés, testi sértés, súlyos testi sértés, nemi erőszak
stb. A 2011/49-es Kormány Határozat a bántalmazáson és elhanyagoláson kívül
megkülönböztet más bántalmazási formákat is: kizsákmányolás, gyerekkereskedelem
stb.
A Büntető
Törvénykönyv nem szabályoz külön gyermekbántalmazásnak minősülő
bűncselekményeket. Létezik egy fejezet, mely a család elleni bűncselekményeket
tartalmazza, ebben található meg a 306. paragrafus mely a kiskorúval szemben
elkövetett rossz bánásmódot bünteti (büntetési tétel 3-15 évig terjedő
szabadságvesztés). Ezen kívül a Büntető Törvénykönyv a kiskorúak ellen
elkövetett bűncselekményeket, mint egy bűncselekmény súlyosbított formáját
szabályozza (pl. 15 év alatti kiskorú megerőszakolása). Gyermekek ellen
elkövetett bűncselekményeket szabályoznak más törvények is; a Munka Törvényköny
előírásai szerint bűncselekménynek minősül az, ha valaki 15 év alatti kiskorút
dolgoztat (büntetési tétel 1-3 év). A fent említett gyermek jogvédelmi törvény
bünteti azokat a cselekményformákat, melyekkel egy kiskorút koldulásra
kényszerítenek.
„Elhanyagolás az a gyerek nevelésének,
gondozásának vagy oktatásának felelősségével bíró személy által elkövetett szándékos
vagy szándék nélküli, a felelősséggel járó bármely intézkedés elmulasztása,
mely veszélybe sodorja a gyerek életét, fizikai, szellemi, lelki, erkölcsi vagy
társadalmi fejlődését, testi épségét, fizikai vagy pszichikai egészségét.”
Elhanyagolásról akkor beszélhetünk, amikor
a gyerek alapvető testi és lelki igényei figyelmetlenség vagy szándékosság
miatt nem kerülnek kielégítésre: táplálkozás (a gyerek nem kap enni, kiszárad,
pénz és segítség nélkül egyedül kell gondoskodnia bizonyos étkezésekről),
ruháztatás (nincs az évszaknak megfelelő ruhája, ruházata piszkos vagy
elhanyagolt), működőképes és élhető életkörülmények biztosítása (a lakás
mocskos és bogaras, nincs fűtés, az alapvető higiénés funkciók nem működnek,
áttekinthetetlen rendetlenség uralkodik, a gyereknek nincs saját élettere a
játékhoz és a tanuláshoz), az életkori sajátosságokat nem figyelembevevő
feladatokra kényszerítés (háztartásvezetés vagy kisebb testvérek gondozásának
átruházása, gyerek tanulmányi haladásának akadályozása vagy nyomon követésének
elmulasztása), szeretetmegvonás (nem figyelni a gyerek örömeinek, bánatainak
figyelmen kívül hagyása, közös programból való kitiltás, szeretetmegvonással
büntetés, szobába zavarás, vagy bezárás), az egészség veszélyeztetése (a
gyereket nem orvoshoz vinni, amikor beteg, allergiájának nem megfelelő
ételekkel etetni, testi adottságait vagy fogyatékát nem figyelembe vevő
elfoglaltságokra járatni). stb. A gyermek jogvédelmi törvény nem tartalmaz
semmilyen büntetési formát az előbb leírt bántalmazás vagy elhanyagolás
elkövetése esetén. Éppen ezért ilyen esetekben a Büntető Törvénykönyv 306.
paragrafusában leírt büntetési formákat ill. büntetési tételt kell alkalmazni
(3-15 évig terjedő szabadságvesztés).
Létezik egy
jogszabály, a 2003/217-es törvény, amelyik a családon belüli erőszakos
cselekmények büntetését szabályozza. Ezen törvény szerint „családon belüli
erőszaknak minősül az önvédelmi vagy védelmi cselekedetek kivételével minden
olyan, egy családtag által, ugyanazon család egy másik tagja ellen elkövetett szándékos
cselekedet vagy mulasztás, mely tettlegességben vagy verbálisan nyilvánul meg
és amely kárt ill. fizikai, pszichikai, szexuális, érzelmi vagy lelki fájdalmat
okoz vagy okozhat, beleértve ezen cselekedetek elkövetésével való fenyegetést is,
a kényszerítés vagy az önkényes szabadságvesztés.” Ebben a törvényben
találkozunk a családon belüli erőszak 7 fajtájával és azok részletes leírásával
is.
1. Verbális erőszak
– sértő, durva beszéd, sértegetés, fenyegetés, megalázó vagy megszégyenítő
szavak ill. kifejezések használata
2. Érzelmi erőszak - érzelmi erőszaknak számít minden
olyan cselekmény, amely a gyerekben tehetetlenségérzetet, zavarodottságot,
félelmet vagy bűntudatot kelt. Leggyakoribb példái a gyerek sértegetése,
megszégyenítése vagy megalázása (gyakran más családtagok vagy idegenek előtt
is), képességeinek, hobbijainak vagy barátainak leszólása, elhagyással,
örökbeadással vagy egyéb ijesztő dologgal való fenyegetése, a gyerekkel való
kiabálás, ordítozás vagy trágár beszéd, berendezési tárgyak dobálása, a gyerek
számára fontos tárgyak összetörése, fokozott és indokolatlan kontroll vagy
rettegést kiváltó viselkedés a gyerek mindennapi cselekedetei kapcsán (ruházat,
barátok, iskolai jegyek folyamatos és elnyomó felügyelete), stb. Gyerek
elleni érzelmi erőszaknak számít a gyerek anyjának bántalmazása is, akár a
gyerek előtt, akár “titokban” (pl. a másik szobában vagy fojtott hangon)
történik.
3. Testi erőszak- testi (fizikai) erőszaknak számít
minden olyan cselekedet, amely a gyerek teste, illetve testi integritása ellen
irányul. Ide tartozik a gyerek rázása, dobálása vagy lökdösése, megpofozása,
kézzel vagy bármilyen tárggyal való megütése, megrúgása, fojtogatása,
megégetése, leforrázása vagy hidegnek való kitevése, szobájába vagy egyéb
helyre való bezárása, a lakásból való kizárása, stb.
4. Szexuális erőszak - az érzelmi és a testi erőszakkal
ellentétben a gyerekek szexuális bántalmazását nem mindig kíséri nyílt
kényszerítés és erőszak. Az elkövetők gyakran nyílt vagy burkolt zsarolással,
kedveskedéssel vagy megtévesztéssel veszik rá a gyerekeket a szexuális
cselekményekben való aktív részvételre, ezért az ilyen cselekményeket a
szexuális “visszaélés” vagy “abúzus” kifejezésekkel szokták megnevezni. A felek
életkorából és a gyerek függő helyzetéből adódó hatalmi kiegyensúlyozatlanság
miatt a felnőttek és a gyerekek közötti mindennemű szexuális kapcsolat káros és
elfogadhatatlan, még akkor is, ha a gyerek a „beleegyezését” adta. A szexuális
erőszak tipikus példái: a gyerek intim testrészeinek fogdosása vagy rávétele,
hogy valakit ilyen helyeken érintsen meg, a gyerek előtti maszturbálás,
pornográf felvételek nézésére vagy abban szereplésre való kényszerítés,
szexuális cselekményekre való rábírás, behatolás.
A gyerekeket a leggyakrabban nem
idegenek molesztálják szexuálisan, hanem családtagok és közeli ismerősök
(szomszéd, családi jó barát, tanár, pap). Amennyiben az elkövető szülő vagy
nevelőszülő – tehát olyan bizalmi személy, akinek mind erkölcsileg, mind
hivatalosan az lenne a feladata, hogy védje és óvja a gyereket –, a szexuális
erőszakot incesztusnak nevezzük. (A régies “vérfertőzés” kifejezés a szakmai
nyelvben kiveszőfélben van, mivel az áldozatot romlottnak – “fertőzött vérűnek”
–állítja be. Sajnos a Büntető Törvénykönyvben még mindig ilyen
áldozatmegbélyegző formában nevezik meg a biológiai szülő által elkövetett
szexuális erőszakot.) Az incesztus nemcsak azt jeleni, hogy a gondozó
megerőszakolja a gyereket vagy egyéb súlyos szexuális cselekményt követ el
vele; hatásaiban nem kevésbé káros az úgynevezett incesztuózus hangulat, amikor
a gyereket valamelyik szülő folyamatosan szexualizálja: fejlődő testét
szexuális töltettel nézi vagy ilyen megjegyzéseket tesz, nem engedi, hogy a
gyerek magára zárja az ajtót öltözés vagy a fürdőszobai teendői alatt, a gyerek
számára zavaróan meztelenkedik, féltékenyen felügyeli és kikérdezi a gyerek
másik nemmel folytatott viszonyait, promiszkuitással vádolja (pl. “Biztos
minden fiúval lefekszel.”), stb.
5. Gazdasági elnyomás - a bántalmazó nemcsak érzelmileg, hanem pénzügyileg
is igyekszik függőségbe hozni az áldozatot: az önálló megélhetést mint
lehetőséget megszünteti, ellenőrzést gyakorol a bántalmazott pénze
és vagyontárgya fölött. Az elnyomott személynek "engedélyt" kell
kérnie még a saját vagyonával való rendelkezéséhez is (koldulnia kell a
bántalmazójától). Alap szükségletektől való megvonás: táplálkozás
(a gyerek nem kap enni, kiszárad, pénz és segítség nélkül egyedül kell
gondoskodnia bizonyos étkezésekről), ruháztatás (nincs az évszaknak megfelelő
ruhája, ruházata piszkos vagy elhanyagolt), működőképes és élhető
életkörülmények biztosítása (a lakás mocskos és bogaras, nincs fűtés, az
alapvető higiéniai funkciók nem működnek, áttekinthetetlen rendetlenség
uralkodik, a gyereknek nincs saját élettere a játékhoz és a tanuláshoz), az
életkori sajátosságokat nem figyelembevevő feladatokra kényszerítés
(háztartásvezetés vagy kisebb testvérek gondozásának átruházása, gyerek
tanulmányi haladásának akadályozása vagy nyomon követésének elmulasztása).
6. Társadalmi elnyomás – ez tulajdonképpen
az elszigetelés, mely
az egyik alapcselekménye a bántalmazónak: megpróbálja elérni, hogy a
bántalmazott ne találkozzon vagy korlátozza kapcsolattartását a
családtagjaival, a közösség tagjaival, barátaival, kollégáival; nem engedi
iskolába járni, nem engedi a hatóságokhoz fordulni, ha bántalmazás történik.
7.
Spirituális erőszak
– a spirituális igények fontosságának alulértékelése a kulturális, etnikai,
nyelvi, lingvisztikai vagy vallási értékekhez való hozzáférés tiltása,
korlátozása, nevetségessé tétele, büntetése, el nem fogadott hitközösségekhez
való csatlakozás kierőszakolása.
Ne felejtsük el: a bántás nem mindig
bántalmazás!
Sokszor felmerül a gyereket nevelő
felnőttekben a kérdés, hogy ha néha megpofozza a gyerekét vagy kiabál vele,
akkor ő is bántalmazó szülő? Aggodalomra azonban nincs ok: a bántalmazott
gyerekek világosan és pontosan elkülöníthetők az alapvetően szeretetben és biztonságban
élő gyerekektől. Az a gyerek, akivel gondozója alkalmanként fáradtsága,
idegessége vagy türelmetlensége miatt kiabál, még nem okvetlenül bántalmazott,
hiszen ez önmagában nem bántalmazás, csak bántás. Bántalmazásnak azt nevezzük,
amikor valaki:
-- visszatérően és rendszeresen ugyanazokat a bántásokat követi
el egy rábízott gyerek ellen;
-- a gyerek bántását jogosultságérzéssel vagy a gyerek “rosszaságával” magyarázza, ezért a bántalmazást nem bocsánatkérés és a jövőbeli szülői viselkedés megváltozása követi, hanem további hasonló szülői túlkapások.
-- a gyerek bántását jogosultságérzéssel vagy a gyerek “rosszaságával” magyarázza, ezért a bántalmazást nem bocsánatkérés és a jövőbeli szülői viselkedés megváltozása követi, hanem további hasonló szülői túlkapások.
Mit tehet, vagy mit kell tegyen az a
pedagógus, vagy a szakmájából kifolyólag gyermekekkel közvetlenül dolgozó
szakember, aki bántalmazás jeleit véli felfedezni? Ennek a kérdésnek a
megválaszolására elegendő Babits szavait idézni: „Vétkesek közt cinkos aki
néma” Valószínű, hogy a román törvényalkotó szakemberek nem olvasták Babitsot,
de a Jónás könyvében leírt örök érvényű mondat szellemiségében jártak el akkor,
amikor a 2004/272-es gyermek jogvédelmi törvény 91. szakaszában jelentési kötelezettséget
írtak elő olyan szakembereknek, akik szakmájukból kifolyólag gyermekekkel
dolgoznak és akikben gyermek ellen elkövetett bántalmazás vagy elhanyagolás gyanúja
merül fel. A jelentési kötelezettség elmúlasztása súlyos fegyelmi vétségnek
minősül és maga után vonhatja a vétkes munkaszerződésének azonnali felbontását.
A gyanús esetet a Gyermekvédelmi Igazgatóságnak kell jelenteni, melynek törvényes
kötelezettsége az esetet kivizsgálni.
A sok bába közt elvész a gyermek –
szokták mondani. Negotia pluribus commissa segnius
expediuntur. (Ha többre
bízzuk a feladatokat, lassabban lesznek megoldva). Minél több jogszabály
születik, annál nehezebben tudunk az „agyonszabályozott” területen eligazodni. Első
olvasatra úgy tűnik, hogy a fent elemzett törvények megfelelő jogi védelmet
nyújtanak a gyermekbántalmazás áldozatainak. Pedig nem így van. Ha alaposabb
elemzésnek vetjük alá ezeket a jogszabályokat, rájövünk arra, hogy,
hellyel-közzel, kirakattörvényekről beszélünk. Sajnos. Ezek a fehér
papírlapokra vetett betűk ugyanis nem képesek elrettenteni azokat a
vadállatokat, akik újból és újból tönkreteszik ártatlan gyermekek jelenét és
jövőjét és azokat sem akik „gondoskodnak” arról, hogy ne fogyjunk ki a
bántalmazott gyermekekből lett gyermek bántalmazókból. Nem, mert a
bántalmazások nagy része soha nem derül ki. Rengeteg áldozat éli le úgy az
életét, hogy fájdalmát soha, senkivel nem osztja meg; félelemből, szégyenből,
vagy még nagyobb félelemből. De ha ezt tudjuk, akkor legalább ne tegyünk úgy,
mintha a probléma meg lenne oldva. Ne várjuk másoktól a megoldásokat, ne
menjünk el közömbösen egyetlen bántalmazás mellett sem! Ne legyünk vétkesek
néma cinkosai! Ha netalán félünk szót emelni egy bántalmazott gyerek érdekében
vagy esetleg félünk a hatóságoknak jelenteni egy gyermekbántalmazásos esetet,
jusson eszünkbe az, hogy mennyire fél az áldozat.
Az éremnek mindig van egy másik
oldala is. Ami jelen
esetben arról szól, hogy ne feltétlenül essünk át a ló másik oldalára. Mert
amúgy hajlamosak vagyunk rá. Addig próbáltuk védeni a gyermekek jogait, hogy ma
már ők bántalmazzák társaikat sőt, sok esetben a tanáraikat is. Csemetéjét óvni
akaró feldühödt szülő már akkor is farkast kiált, ha netalán elégtelent visz
haza a gyerek. Kiváncsi vagyok, ez hová fog vezetni.
Végezetül álljon itt néhány gyermekekkel
kapcsolatos gondolat.
„A
gyermek számára rémisztő, amikor rájön, hogy akiket szeret, nem mindenhatóak.
Amikor felfedezi, hogy az anyja nem tudja megóvni, hogy a tanítója hibázik,
hogy rossz útra kell térni, mert a felnőtteknek nincs erejük a jót
választani...” Mark Lawrence
„A
gyermekeknek nem mindig sikerül végighallgatni az idősebbeket, de utánozni
mindig nagyon jól tudják őket.” James Arthur Baldwin
"Néma gyereknek az anyja sem érti szavát. Ez volt a baja. Ebben a buta
közmondásban benne volt minden baja. Olyan világban szeretett volna élni, ahol
mindenki érti még a néma gyereket is. Magyarázkodás nélkül. Mindig bízott is
benne, anélkül hogy sokat gondolkozott volna fölötte, hogy valamilyen különb és
rejtelmesebb megértés köti össze az egyik embert a másikkal, mint a szavak és a
cselekedetek. Milyen keveset tudnak ezek közölni. Igent vagy nemet, feketét
vagy fehéret, nevetést vagy sírást. És mindig hamisítanak, hazudnak. Mégis
tudomásul kell vennie, hogy ezekre van hagyatva.” Ottlik Géza, Iskola a
határon
lejegyezte Marosi György
ügyvéd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése